اموزش کامپیوتر

درباره کامپیوتر

اموزش کامپیوتر

درباره کامپیوتر

بررسی سیستم عامل Windows Server 2003

بخش مقاله ITiran - همانطور که میدانید نسخه بعدی سیستم عامل سرور مایکروسافت که Windows Server 2003 نام دارد تولید و به بازار عرضه شده است. خیلی از کاربران از نسخه بتای این سیستم عامل با نام Windows .NET Server 2003 استفاده کرده بودند. مایکروسافت از چندی پیش نسخه نهایی را برای تست، در اختیار شرکتهای معتبر قرار داده بود. مایکروسافت در دو زمینه سیستم عامل های سرور و خانگی فعالیت دارد و پروژه ویندوز Longhorn (برای استفاده خانگی) به قوت خود باقیست. گویا انتخاب نام برای این سیستم عامل از طریف مایکروسافت بسیار دشوار بود زیرا ابتدا به اسم Whilstler معرفی شد و سپس به Windows 2002 Server تغییر نام داده شد ولی با ایجاد تکنولوژی .NET مایکروسافت به فکر استفاده از این نام تجاری در سیستم عامل خود افتاد و نام آن به Windows .NET Server 2003 تغییر یافت، که نسخه بتا نیز به همین نام به بازار عرضه شد، ولی در نهایت با تغییر نام به Windows Server 2003 به زودی به بازار جهانی ارائه خواهد شد. البته مایکروسافت اعلام کرده که با تغییر مکرر نام این محصول، هیچ تغییری در ساختار آن ایجاد نشده است.

حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب:
سیستم عامل Windows Server 2003 در 4 نسخه به نامهای Standard – Enterprise – DataCenter و Web ارائه خواهد شد. در ادامه به بررسی خصوصیات و حداقل سخت افزار مورد نیاز برای هر نسخه از این سیستم عامل میپردازیم، در ضمن توجه داشته باشید که هیچگاه به حداقل ها بسنده نکنید و همیشه برای کارایی بهتر سیستم از قطعات مناسب تر و قویتری استفاده نمایید.

نسخه Web :
این نسخه برای مصارف سرورهای کوچک و همچنین خانگی به کار میرود و هدف اصلی آن فراهم نمودن Web Hosting برای وب سایتها و سرویس های وب با استفاده از IIS 6 میباشد. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب آن به شرح زیر میباشد :
1- حداقل CPU مورد نیاز 133 MHz میباشد ولی پیشنهاد میشود از 550 MHz کمتر نباشد.
2- حداقل Ram مورد نیاز 128 MB میباشد ولی پیشنهاد برای کارایی بهتر 256 MB میباشد و حداکثر Ram قابل پشتیبانی در این نسخه 2 GB است.
3- مقدار فضای خالی لازم بر روی هارددیسک 1.5 GB است.
4- قابلیت پشتیبانی تا 2 عدد CPU بطور همزمان بصورت (Multi Processor).
نسخه Web این سیستم عامل 32 بیتی میباشد و قیمت آن 397$ است.

نسخه Standard :
این نسخه نیز 32 بیتی میباشد. برای استفاده از Client ها در این سیستم عامل Lincense های مختلفی وجود دارد. در صورتی که مایل به نصب 5 کامپیوتر Client در شبکه ای باشید که Server آن، این نسخه است میبایست نسخه ای به مبلغ 999$ پرداخت نمایید. مبلغ برای 10 عدد License نیز 1199$ میباشد. برای دریافت License بالاتر از این مقدار برای هر 5 عدد میبایست مبلغ 199$ پرداخت شود. در نظر داشته باشید که ممکن است کسی در کشور ما مبالغی برای License این سیستم عامل پرداخت نکند ولی توجه داشته باشید که سرورهای معتبر روی اینترنت در کشورهای صنعتی قرار دارند و قانون Copy Right برای همه آنها به دقت رعایت میشود. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب نسخه Standard ، دقیقا شبیه نسخه Web میباشد، با این تفاوت که در این نسخه قادر به استفاده از 4 عدد CPU بطور همزمان میباشید.

نسخه Enterprise :
این نسخه حرفه ای، برای سرورهای بزرگ در نظر گرفته شده که قیمت آن 3999$ و دارای 25 عدد License میباشد که به آن CALs (Client Access Lincences) نیز گفته میشود. این نسخه در دو سری 32 و 64 بیتی عرضه میشود و نکته مهم این است که نسخه 64 بیتی این سیستم عامل فقط با CPU های Intel Itanium و Athlon 64 (که به زودی ارائه خواهد شد) سازگار است و در سیستمهایی با CPU های 32 بیتی بطور کامل نصب نخواهند شد و کاربران را دچار مشکل خواهد کرد. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب آن به شرح زیر میباشد :
1- حداقل CPU مورد نیاز 133 MHz در نسخه 32 بیتی و 733 MHz در نسخه 64 بیتی میباشد.
2- حداقل Ram مورد نیاز 128 MB میباشد ولی پیشنهاد برای کارایی بهتر 256 MB میباشد و حداکثر Ram قابل پشتیبانی در این نسخه 32 بیتی 32 GB و در نسخه 64 بیتی 64 GB است.
3- مقدار فضای خالی لازم بر روی هارددیسک در نسخه 32 بیتی 1.5 GB و در نسخه 64 بیتی 2.0 GB است.
4- قابلیت پشتیبانی تا 8 عدد CPU بطور همزمان.

نسخه DataCenter :
این نسخه کارآمدترین و پرقدرت ترین نسخه این سیستم عامل میباشد که مانند Enterprise دارای 2 سری 32 بیتی و 64 بیتی میباشد. حداقل قطعات مورد نیاز برای نصب آن به شرح زیر میباشد :
1- حداقل CPU مورد نیاز 400 MHz در نسخه 32 بیتی و 733 MHz در نسخه 64 بیتی میباشد.
2- حداقل Ram مورد نیاز 512 MB میباشد ولی پیشنهاد برای کارایی بهتر 1 GB میباشد و حداکثر Ram قابل پشتیبانی در این نسخه 32 بیتی 64 GB و در نسخه 64 بیتی 128 GBاست.
3- مقدار فضای خالی مانند نسخه Enterprise میباشد.
4- برای استفاده از این نسخه حداقل میبایست از 8 عدد CPU بطور همزمان استفاده شود و حداکثر تا 32 عدد CPU را نیز پشتیبانی میکند.

مشکلاتی در پشتیبانی Multi Processer :
طبق گزارش شرکتهای تست کننده این سیستم عامل ، سیستمهایی که بصورت Multi Processor باشند و یکی از CPU های این سیستمها از نوع Pentium II یا Pentium Pro باشد، سیستم دچار مشکلاتی خواهد شد و تنها قادر به استفاده از یک CPU میباشد.
مایکروسافت با تایید این مشکل اعلام کرد که تنها راه حل در جهت رفع آن ارتقای CPU میباشد. پس بهتر است قبل و بعد از نصب این سیستم عامل، تمامی قطعات سیستم را مورد بررسی قرار دهید. هنگام نصب در اولین صفحه Setup ، گزینه ای با عنوان Check System Compatibility وجود دارد که با انتخاب این گزینه و سپس گزینه Check my system automaticaly میتوانید قبل از نصب، سیستم خود را از نظر حداقل سخت افزار مورد نیاز مورد بررسی قرار دهید.

بررسی اجزای داخلی :
مراحل نصب این سیستم عامل شبیه Windows 2000 میباشد، البته گزینه های کاربردی زیادی از جمله Dynamic Update که قادر است Update این ویندوز و Driver های مورد نیاز را بصورت Online از سایت مایکروسافت دریافت کند وجود دارد. بر روی تمام نسخه های این سیستم عامل .NET Framework نسخه 1.1 و همچنین وب سرور IIS 6.0 که ASP .NET را بطور کامل پشتیبانی میکند قرار دارد (در ادامه همین مقاله به بررسی بیشتر IIS خواهیم پرداخت). با رشد Web Service ها در دنیای امروزه و نیاز شدید به آنها در آینده ای نه چندان دور، مایکروسافت ابزارهای مختلفی برای گسترش دادن این سرویس ها در Windows Server 2003 قرار داده است. سرویسهای وب در محصولات مایکروسافت با ایجاد .NET گسترش یافته و بطور کل از طریق پروتوکول SOAP ارتباط برقرار میکنند. از جمله ابزار اضافه شده به این سیستم عامل Enterprise UDDI Services میباشد که در نسخه Web این سیستم عامل قرار داده نشده است. این ابزار مربوط به گسترش دادن Web Service های مختلف میباشد و تعامل بین آنها را فراهم میکند.
امکان دیگری با عنوان VPN (Virtual Private Network) نیز در تمامی نسخه های این سیستم عامل قرار دارد، البته در نسخه Web بصورت ناقص پشتیبانی میشود، این امکان قبلا در ویندوز XP ارائه شده بود. از دیگر تغییراتی که در این سیستم عامل قرار گرفته، آمادگی برای تغییر نسخه IP از 4 به 6 میباشد که در ادامه همین مقاله به بررسی نسخه های IP و تفاوت این دو خواهیم پرداخت. برای بررسی امنیت کاربران از راه دور نیز، Microsoft Passport در داخل سیستم عامل قرار گرفته است. Firewall یکی از ابزارهای الزامی در ارتباطات اینترنتی امروزه میباشد. برای امنیت داده ها ابزاری با نام ICF (Internet Connection Firewall) در تمامی نسخه های این سیستم عامل به غیر نسخه DataCenter قرار داده شده که این ابزار در Windows XP نیز وجود داشت که البته از کارایی چندانی برخوردار نبود ولی در ICF موجود در Windows Server 2003 تمامی مشکلات مربوط به این ابزار رفع شده و از کارایی بالایی برخوردار است. همانطور که میدانید Active Directory که یکی از اصلی ترین قسمتهای ویندوز سرور میباشد که در این نسخه از ویندوز تغییرات زیادی داشته که در ادامه همین مقاله بطور مختصر به بررسی مزایا و قسمتهای اضافی جدید آن خواهیم پرداخت. از جمله امکانات دیگر اضافه شده به Windows Server 2003 میتوان به این موارد اشاره کرد: پشتیبانی از استاندار 802.1x که مربوط به شبکه های بی سیم و یکی اس استانداردهای IEEE میباشد. تنظیمات خودکار در ارتباط چندین شبکه و همچنین پشتیبانی از Kerberos نسخه 5 و قابلیتی برای نصب سیستم عامل از راه دور.

تفاوت IP 4 و IP 6 :
ساختار اینترنت در حال تغییر است. اینترنتی که ما امروزه مصرف میکنیم Internet 1 میباشد ولی به زودی نسل جدید اینترنت که Internet 2 یا Grid Technology نام دارد جای آن را خواهد گرفت. پروژه اینترنت 2 در اختیار چندین کشور و شرکتهای بزرگی میباشد. اولین تغییری که در این دو نسل اینترنت مشاهده میشود تغییر ساختار IP است. همانطور که میدانید نسخه IP های فعلی در اینترنت 4 است و از نوع 32 بیتی (4 عدد 8 بیتی) میباشد، ولی IP های نسل جدید نسخه 6 (IPv6) میباشند که در حال حاضر Windows Server 2003 در تمام نسخه های خود آن را پشتیبانی میکند. همانطور که میدانید هر کامپیوتر در اینترنت میبایست دارای یک IP یکتا و منحصر بفرد باشد که در حال حاضر با رشد اینترنت تعداد IP هایی که IP نسخه 4 پشتیبانی میکند رو به اتمام است، از طرف دیگر Ipv4 تمام مقاصد امنیتی مورد نیاز را پوشش نمیدهد از این رو IPv6 که 128 بیتی میباشد به زودی جای IPv4 را خواهد گرفت.

مشکلاتی در استفاده از SQL Server :
نکته قابل توجه در استفاده از بانک اطلاعاتی SQL Server وجود دارد. هنگام Upgrade ویندوز 2000 به Windows Server 2003 در نظر داشته باشید که حتما میبایست SQL Server 2000 و همچنین MSDE 2000 به همراه Service Pack 3 قبلا نصب شده باشد و سپس اقدام به Upgrade سیستم عامل نمایید، در غیر اینصورت SQL Server دچار مشکل خواهد شد.
همچنین SQL Server 7 و MSDE 1.0 در این سیستم عامل پشتیبانی نمیشود. توجه داشته باشید که MSDE 2000 به همراه نرم افزارهای بسته Visual Studio و حتی خود SQL Server 2000 قابل نصب میباشد. اگر از سیستم عامل ویندوز 2000 که دارای SQL Server میباشد ولی SP3 به روی آن نصب نشده است اقدام به Upgrade ننمایید.

مزایای Active Directory در Windwos Server 2003 :
Active Directory در نسخه جدید ویندوز، 2 هدف اصلی را به شرح زیر دنبال میکند :

1- مدیریت و گسترش راحتتر :
2- در نسخه جدید ویندوز ، قابلیت و مدیریت Administrator ها حتی در محیطهای خیلی بزرگ توزیع شده با درختها ، دامنه ها و سایتهای فراوان، آسان شده است. یکی از ابزارهای مفید در این بخش، ADMT 2.0 (Active Directory Migration Tool) نام دارد که اجازه انتقال پسوردها از ویندوز NT یا 2000 به Windows Server 2003 را به شما میدهد. همچنین مدیران سرور قادر به تغییراتی در درختها ، دامنه ها و همچنین NetBios و DNS میباشند. مدیران سیستم به راحتی میتوانند ساختار Active Directory را که گسترش داده اند به دلخواه خود و بدون بروز مشکلی تغییر دهند.

3- امنیت بالاتر :
4- امنیت Active Directory نیز به مراتب، از ویندوز 2000 قویتر شده است. در نسخه جدید، مدیریت آسان بر اعتماد چندین درخت به یکدیگر به راحتی فراهم میشود که با استفاده از آن عمل Authentication به راحتی انجام خواهد شد. در این روش کاربران به راحتی و بدون نگرانی از عمل Login و وارد کردن ID و پسورد، قادر به استفاده از منابع درختهای دیگر در یک ساختار درختی Active Directory میباشند. این کار از طریق Kerberos و یا NTLM انجام میگیرد. همچنین نرم افزار Restriction Policies در بخش امنیت Active Directory وجود دارد که Admin را قادر میسازد که از نصب نرم افزارهای ناشناخته و غیراعتماد جلوگیری به عمل آورد و فقط برنامه های خاصی به روی سرور قابل نصب و اجرا باشند.

Windows Server Catalog چیست ؟
با استفاده از این ابزار در Windows Server 2003 ، کاربران با متصل شدن از طریق اینترنت به سایت مایکروسافت، قادر به ارسال مشخصات قطعات سخت افزاری دستگاه خود و همچنین نرم افزارهایی که به خوبی با ویندوز سازگار است میباشند. این ابزار شباهت زیادی به Windows XP Catalog دارد. این عمل دارای مزایای زیادی میباشد که به بررسی آن میپردازیم.
همانطور که میدانید خیلی از نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف در دنیا با سیستم عاملهای گوناگون سازگار نیست. با این حرکت هر زمان که مشکلی در ویندوز و یا نرم افزار خاصی به وجود آید، مایکروسافت تمامی اطلاعات مربوط به دلایل Crash شدن را در فایلی ذخیره میکند و به محض اولین تماس با اینترنت به سایت خود ارسال خواهد کرد. شما با نصب Windows Server Catalog قادر به ملاحظه لیستی از تمامی گزارشها و مشکلات ویندوز خواهید شد.
این لیست توسط افراد مختلف در سراسر جهان به سایت مایکروسافت ارسال شده است. مایکروسافت نیز برای رضایت مشتری، مشکل مورد نظر را بررسی کرده و در Service Pack ها و یا نسخه های بعدی ویندوز رفع خواهد کرد، زیرا مایکروسافت به تنهایی نمیتواند تمام نرم افزارها و سخت افزارهای دنیا را در محصولاتش تست نماید و این عمل باعث رشد کیفیت سیستم عاملهای این شرکت خواهد شد. برای دستیابی به لیست نرم افزارها و سخت افزارهای ناسازگار با ویندوز XP و Windows Server 2003 یا میتوانید مستقیما به سایت مایکروسافت مراجعه نمایید و یا از طریق منو Start در خود ویندوز به این ابزار دسترسی داشته باشید.

نظرات 1 + ارسال نظر
مجتبی سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:04 ق.ظ http://www.pcmoj.com

با سلام خدمت شما دوست عزیز , من در" نظر سنجی برترین وبلاگ ماه تیر " سایت نایت اسکین شرکت کرده ام , شما اگر وبلاگ منو لایق میدانی

لطفا از طریق لینک زیر وارد سایت مربوطه شو و در کادری که در کنار نام وبلاگ هست کلیک کن و سپس روی گزینه vote در پایین صفحه کلیک کن تا به

وبلاگم در نظرسنجی امتیاز داده باشی, از محبت شما تشکر میکنم . امیدوارم بتوانم جبران کنم .

نام وبلاگم : رنگارنگ __ http://janbarkaff.blogfa.com


از طریق لینک زیر وارد سایت شو : www.night-skin.com/topblog

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد